Dysleksi (ordblindhed) er store vanskeligheder med at lære at læse og skrive,
som kommer af langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde.
Personer med dysleksi har særlig svært ved at læse ord, som de ikke har set skrevet før.
Læse- og stavefejlene er ofte i modstrid med almindelige forbindelser mellem bogstav og lyd,
fx "kulde" læst som "kunne", og "dig" skrevet "din".
Dysleksien kommer af vanskeligheder med at opdele sammenhængende tale i enkeltlyde – og med at få
enkeltlyde til at smelte sammen til stavelser og ord. Dysleksi forekommer da også hyppigt
sammen med en forsinket udvikling af sproget. Cirka 50% af børn med alvorlige sproglige
udviklingsforstyrrelser får også læsevanskeligheder. Der er fundet mange sammenhænge mellem
dysleksi og hjernens, især venstre hemisfæres, opbygning og funktion. Disse sammenhænge
kan dog indtil videre hverken bruges i undersøgelse eller undervisning.
Dysleksi forekommer hyppigere i nogle familier end i andre.
Tvillingeundersøgelser og genetiske undersøgelser
har vist, at arvelige faktorer har stor betydning. Dysleksi skyldes hverken dårlig begavelse,
synsvanskeligheder eller problemer med at kende forskel på venstre og højre. Der er ikke
dokumenteret virkning af særlige træningsprogrammer for syn, samsyn eller hukommelse,
selv om de sælges over hele landet.